Verenigingen

Verenigingen dragen sterk bij aan de sociale samenhang in onze gemeente. De PvdA vindt het dan ook van groot belang dat verenigingen ondersteund worden. En dat iedereen lid kan zijn van een vereniging. Gebrek aan middelen mag geen belemmering zijn om lid te worden van een vereniging. De PvdA zal bevorderen dat er een voorziening komt waardoor ook minder draagkrachtigen lid kunnen worden van een vereniging. Te denken valt aan een ‘activiteiten tegoedbon’. Deze bon kan men inleveren bij een vereniging en daarmee een jaar lang het lidmaatschap betalen. De vereniging kan deze tegoedbon weer verzilveren bij de gemeente.

De PvdA vindt dat de verenigingen in Ambacht financieel ondersteund moeten worden door de lokale overheid. Maar die steun moet wel verdiend worden. De PvdA bepleit een ruime uitbreiding van de Projectenpot voor activiteiten van verenigingen. Verenigingen kunnen een onderbouwd en controleerbaar verzoek voor financiële ondersteuning van een project indienen. De toekenning van de subsidie zal mede afhankelijk zijn van de behaalde resultaten.
U kunt hierbij denken aan initiatieven op het gebied van kadertraining (vrijwilligers die deelnemen aan cursussen die hun deskundigheid bevorderen).

De PvdA wil ook de betrokkenheid van verenigingen bij de brede school bevorderen. Gebouwen, accommodaties en vrijwilligers van verenigingen zouden op uren dat de voorzieningen niet door de leden van de verenigingen zelf gebruikt worden actief benut kunnen worden voor initiatieven op het gebied van de brede school. De PvdA bepleit dat hiervoor middelen vrijgemaakt worden.