De Ark

Dominee Veldhuizen van de hervormde kerk De Ark en de fractieleden Bert van der Wulp en Arie van der Wel hebben met elkaar in korte tijd veel punten de revue laten passeren. In de kerk en in een ongedwongen sfeer.

2010 . De ArkDs Veldhuizen steunt op de ervaring uit de grote steden en ziet mogelijkheden om de huidige problematiek in onder andere De Volgerlanden aan te pakken. Hij en de kerk kunnen dat niet alleen, daarvoor zijn meerdere mensen nodig uit het maatschappelijke middenveld: gemeente, politie, GG en GD, enzovoort. Ds Veldhuizen is ver met het organiseren van een bijeenkomst om een start te maken met een structureel overleg. Hij geeft aan moeite te hebben met de traagheid van het ambtelijk apparaat. Een remmende factor om uit de startblokken te komen is het definitieve standpunt van de gemeente.
Onderwerpen om te bespreken zijn er genoeg in de Volgerlanden: jongerenproblematiek, rijke armoede, parkeerprobleem, mix tussen huur- en koopwoningen op verschillende plaatsen, enzovoort. Ds Veldhuizen gaf zelf een voorbeeld van oplossingen die er gevonden werden rond het probleem van het parkeren van bezoekers aan de Ark in de aangrenzende week. In goed overleg met de bewoners zijn daar oplossingen gevonden.
Er is voldoende kennis aanwezig bij ds Veldhuizen om een goed werkend instrument op te zetten om burgers, gemeente en maatschappelijk middenveld met elkaar in contact te brengen om problemen bespreekbaar te maken en oplossingen uit te werken. De kerk de Ark kan fungeren als praathuis.
De PvdA-fractie hecht veel waarde aan deze vormen van overleg en zal zelf ook hiervoor initiatieven nemen. We hebben afgesproken om jaarlijks met elkaar te praten. Sociaal-democratie en religie kunnen wel degelijk door één deur.