De Bron

Het gebouw aan de Admiraal de Ruyterlaan is opgeknapt. Alle lokalen en het theatertje zijn prima voor elkaar. De directeur van de school leidt ons samen met een bestuurslid trots rond.

2010 . De BronSteeds meer kinderen in het basisonderwijs hebben intensieve begeleiding nodig. Door problemen met drugsgebruik, leerproblemen, financiële problemen in het gezin, problemen in de emotionele ontwikkeling, incest, enzovoort. Een multidisciplinair team van de school onderzoekt hoe het kind kan worden geholpen. Door intern begeleiders, met inzet van het Centrum Educatieve Dienst (CED), het school­maatschappelijk werk, enzovoort. Soms zoekt de school contact met het Centrum voor Jeugd en Gezin, dat nu ook een halve dag per week in de school spreekuur houdt. Samen met de Inspectie voor het Onderwijs stelt de school een handelingsplan op per leerling. Dat betekent wel dat er stapels formulieren moeten worden ingevuld.
In elke groep van 28 leerlingen hebben 4 tot 6 leerlingen problemen. Dat legt veel druk op het werk van de leerkrachten. De school pleit er dan ook voor dat de gemeente niet bezuinigt op bijvoorbeeld het schoolmaatschappelijk werk. Veel rijksregelingen zijn al afgeschaft, zoals het individuele rugzakje per leerling waaruit hulp kan worden betaald. Of de weging van leerlingen waardoor een kind met een bepaalde achtergrond zwaarder meetelde en de klassen kleiner werden. De rijksoverheid heeft alweer nieuwe bezuinigingen aangekondigd.
Overigens gaat het goed met het openbaar onderwijs in Ambacht. De school heeft veel meer leerlingen dan verwacht. En ze zijn ook vooral heel enthousiast over hun mooie gebouw, met een theater dat ook wordt gebruikt door de buurt en een schoolplein waar pleintjessport wordt georganiseerd. Een evenement waar zestig kinderen uit de buurt aan meedoen.