’t Ambachts gevoel

Solidariteit en emancipatie zijn kernwaarden van de PvdA. Wij willen bevorderen dat iedere burger voluit kan deelnemen aan de samenleving. Wij verzetten ons tegen de toenemende verrechtsing in de samenleving en de groeiende intolerantie ten opzichte van burgers met een andere geloofsovertuiging of levensvisie.

Wij bepleiten een lokale overheid die op tal van terreinen het voortouw neemt. Een overheid die streeft naar versterking van de sociale samenhang binnen onze gemeente, een overheid die voorkomt dat burgers uit de boot vallen, een overheid die bereid is nieuwe inzichten te incorporeren en eigen uitgangspunten ter discussie te stellen, een overheid die met een open blik naar de toekomst kijkt, een overheid die het woon- en leefklimaat bevordert, een overheid die investeert in groene technologie.

Een overheid ook, die zelf zichtbaar in de gemeente de kwaliteit van de woonomgeving controleert en onveiligheid opspoort en aanpakt.
Maar ook een overheid, die een sterk beroep doet op de persoonlijke verantwoordelijkheid van iedere burger. Het bevorderen van veiligheid, het beheren van de openbare ruimte, het op het rechte pad houden van jongeren, dit alles is alleen te bereiken wanneer een ieder naar vermogen bijdraagt aan die Ambachtse samenleving.

Het is goed toeven in Hendrik-Ido-Ambacht. Veel inwoners voelen zich veilig, veel voorzieningen bevinden zich onder handbereik, je kunt deelnemen aan het rijke verenigingsleven, je kunt anderen ontmoeten in Cascade. Wij bespeuren een specifiek gevoel van geborgen- en gekendheid.

De PvdA zal zich inzetten om dat specifieke Ambachtse gevoel te versterken.