PvdA tegen voorstel afval ophalen

6 december 2021

De PvdA Hendrik Ido Ambacht is tegen de voorstellen van het college van burgemeester en wethouders voor het ophalen van afval vanaf 2023.

De voorstellen betekenen dat de service voor het ophalen van afval in Ambacht achteruit gaat. Mensen moeten verder lopen om hun afval kwijt te kunnen. Door een tarief te rekenen per inworp komen de bewoners voor een aanzienlijke prijsverhoging te staan. De PvdA is er niet van overtuigd dat het voorstel leidt tot substantiële winst voor het milieu.

De PvdA pleit voor nascheiding van afval. Volgens een eerste onderzoek leidt dat tot een beperkte verhoging van de kosten voor de burger. Het college stelt voor om naast een vast tarief per inworp van een vuilniszak drie tot vier euro in rekening te brengen. Dat betekent dat de kosten voor de inwoners aanzienlijk omhoog gaan.

Op het laatste moment is het punt van de agenda van de gemeenteraad gehaald, op initiatief van Gemeente Belangen. Kennelijk durven ze het toch niet aan dit voorstel in stemming te brengen. Het kwam overigens goed uit, want de fractievoorzitter van de PvdA (Bert van der Wulp) lag met corona in bed. Het punt komt terug in februari 2022.